Week 1: Gefrituurde vogelspinnen en 400 km gescooterd

16 september 2018 - Mae Sariang (stad), Thailand

Hallo allemaal,

Week 1. Waar moet ik beginnen? Waar het aan de ene kant voelt alsof ik d’r pas 2 dagen ben, voelt het ook als al 2 maanden. En dan te bedenken dat ik nog zo’n 19 weken hier mag door brengen! Ik vertel gewoon wat ik deze week heb gedaan, gezien en heb meegemaakt. Voel je vrij om af en toe door te scrollen als een stukje langdradig wordt. Ik probeer hier een beetje nog m’n weg in te vinden, waar ik nog vele bloggen te gaan heb! :)

Maandag 10 september kwam ik al om 6.55 aan.  Helaas kon ik niet gelijk m’n hostel in, dus omkleden en Bangkok in. Deze dag heb ik alleen doorgebracht. Ik heb meteen alle belangrijke/mooiste tempels van Bangkok gezien. Van Wat Arun, tot royal Palace, tot verlaten tempels en zelfs mooie kerken. In de avond ben ik mij gaan mengen met andere hostel gasten (voornamelijk Nederlanders). Samen zijn we naar Khao San Road gegaan (dit is DE backpackers/toeristen straat van Bangkok). Hier aangekomen zag ik al binnen 1 minuut de gefrituurde vogelspin liggen. Voor de mensen heb mij niet kennen; ik ben echt doodsbang voor vogelspinnen. Maar hier kijk je je ogen uit, ladyboys, gefrituurde schorpioenen, prostituees etc. Een hele belevenis.

Dinsdag 11 september heb ik in de ochtend helemaal niets gedaan (uitgeslapen oops) en pakte ik daarna the grab (Aziatische uber). En om 1 uur begon mijn Co van Kessel 5 uur durende fietstocht. Fietsend door Bangkok (voornamelijk China town) was fantastisch. Overal marktjes, lachende kinderen en heerlijk eten. Vervolgens gingen we met de fietsen op de boot. De boot vaarde ons door de achter straten van Bangkok. Ingestorte huizen, jongetjes die aan het vissen waren en varanen zagen we. Erg groot verschil tov andere delen van Bangkok. Vanaf hier fietsten we door plantages met heeeel veel straathonden en vriendelijke mensen. Nadat we nog heerlijk Aziatisch gegeten hadden, eindigde deze geslaagde dag.

Woensdag 12 september ben ik in de ochtend nog naar een tempel complex bij mijn hostel om de hoek geweest. Dit was een monnikenschool. Niet gebruikelijk om een toerist daar te zien. Vervolgens heb ik de Golden mountain ‘beklommen’ en had ik mooi uitzicht over de gehele stad. En toen was het tijd om Kjeld Verboom op te halen op Khao San Road. In de middag zijn we opzoek gegaan naar een plek om een maatpak voor hem te laten maken, helaas is dat niet gelukt. Maar toen zag ik ook weer een andere kant van Bangkok. Heel leuk. Om 18.10 vertrok onze nachttrein naar Chiang Mai. En nadat ik voor maar liefst 40 baht (1 euro) de lekkerste Noodles (tot nu toe) had gehaald, vertrokken we. Deze trein is eigenlijk super mooi en schoon en luxe, maar doordat de lampen de hele nacht aan bleven en de airco hoog stond, hadden we heel slecht geslapen.

Donderdag 13 september kwamen we aan in Chiang Mai. Onze arme ruggetjes hadden wel een oil massage verdiend, die gegeven werd door twee vrouwen. Of was eentje d’r van een ladyboy? In de avond zijn we nog naar tempels geweest en natuurlijk naar de night bazaar. Patatjes (oops), pizza (oops), Thaise bananen roti, shakes en twee super coole backpackers broeken (lees; een olifantenbroek) later gingen we weer naar ons Hostel en lekker slapen.

Vrijdag 14 september hadden we een scooter gehuurd. We zaten nog geen 2 minuten op  de scooter en toen werden we al aangehouden.   Kjeld reed en die had geen internationaal rijbewijs, dus mochten we betalen. Vervolgens gingen we naar de Bua Thong (Spider-Man) watervallen. Dit was zo’n 62 km rijden vanaf ons hostel.  Deze waterval kon je beklimmen. Maar op het moment dat wij aan de klim begonnen, begon het ook met onweren en regenen. Dit maakte de klim eigenlijk wel weer spectaculair.

Zaterdag 15 september begonnen we aan de grote Mae Hong Son loop. Ik op de scooter en Kjeld op een motor. Ook deze keer werden we vrij snel aangehouden door de politie. Dit keer reed ik, maar volgens hun klopte mijn internationaal rijbewijs niet. Maar dankzij de boete van gisteren van Kjeld, mochten we zonder nieuwe boete doorrijden! Toen konden we beginnen. De Mae Hong Son loop  is een scooter toch van zo’n kleine 700 km. Onze eerste stop zou in de buurt van Doi Inthanon zijn. Doi Inthanon is de hoogste berg van Thailand en ligt in een nationaal park. De afstanden vielen ons wel tegen, of Google maps liegt gewoon.. Maar na een hele mooie tocht, met ook mooi uitzicht bij rijstvelden, kwamen we eindelijk bij de top. Die overigens zwaar tegen viel, want meer dan een bordje met joh dit is het hoogste punt van Thailand, was er niet... en toen begon het ook nog te regenen eb zaten we midden in de wolken. Dus wij, met truien, poncho’s en regenjas (het was 13 graden), weer een stukje naar beneden want daar waren de tempels. En vanaf hier hadden we nog steeds bewolkt uitzicht maar wel mooi bewolkt uitzicht. Vervolgens moesten we nog een heel stuk door het park heen naar beneden, waar we pas in het Donker in een dorp van ons hostel aankwamen.  Dit was een geslaagde eerste scooter dag.

Zondag 16 september was onze tweede scooterdag. Ons ontbijt bestond uit een vieze Thaise tosti van 7-Eleven en een magnum. Deze route staat bekend als een droge, saaie route. Aangezien je onderweg naar Mae Sariang niet veel tegenkomt. Maar wow, deze route was ook prachtig. We reden door alleen maar groen gebied met af, bergen op de achtergrond en  gifgroene rijstvelden. Daarnaast hebben we geen enkele toerist gezien.

Ik zie dat de blog toch wel lang is geworden, excuus, maar we maken heel wat mee en zien heel veel. Ik heb trouwens polarsteps aangemaakt. Ik ga daar geen blogs opzetten maar mocht men het leuk vinden om wel foto’s of de precieze route te zien, kijk gerust. (:

Liefs, Linde

1. Diana:
    16 september 2018
    Klinkt als een super 1e week.
  2. Hester:
    16 september 2018
    Hey Lin, niet te lang hoor, superleuk om te lezen!
  3. Tony:
    16 september 2018
    Geweldige week, Lin. Echt om jaloers op te worden. Gelukkig heb je nu al de gevreesde vogelspin en schorpioen gehad.
  4. Opa xxx:
    17 september 2018
    Lieve Linde. Mooie ervaring. Ik doe het je niet na. Ik hou niet van schorpioenen.
    Wel van Elke mezelf. Blijf je volgen.
  5. Opaxxx:
    17 september 2018
    Lieve Linde. Geweldig verhaal maar ik hou niet van schorpioenen, maar wel van gebakken meelwormen. Overigens ook van Elke en mezelf. Grapje. Ga zo door.
  6. Opaxxx:
    Lieve Linde,
    Wat geweldig wat je allemaal gedaan hebt. En dat pas in 1week.
  7. Peter van den Broeke:
    20 september 2018
    Echt geweldig!! Ik kreeg van je moeder de link van je reisblog en heb meteen maar ff gekeken en gelezen. Erg leuk. Precies zoals je het meemaakt, denk ik. Ik lees mee! Geniet.