Week 4: luxe en afscheid

9 oktober 2018 - Chiang Mai, Thailand

Lieve allemaal,

Week 4. De eerste maand op reis zit er al weer op. Hoeveel maanden zullen er nog volgen? Terwijl ik dit schrijf zit ik in een mini-van, vliegen we met een rot snelheid door de bochten en moet ik nog 2 uur. We zullen rond half 5 bij de grens aankomen en om 5 uur gaat de grens dicht. Dus ik ben erg benieuwd of ik vannacht nog in Thailand of al in Laos slaap. Dus Thailand zit erop!

Maandag 1 oktober  werden we in de ochtend opgehaald met een busje om naar Khao Sok National Park te gaan. We begonnen gelijk goed; ik struikelde over m’n eigen voeten (terwijl ik m’n backpack en daypack ophad) en ging languit op de boot. Gevolg; uitgelachen worden door de Thaise gids en een dikke blauwe knie. Maar het uitzicht vanaf de boot over het meer was adembenemend. We hadden ook veel meer toeristen verwacht, maar wij waren het enige/een van de weinige bootjes op het meer. Links en rechts zie je grote rotsformaties uit het meer komen en hoge bergen, heel gaaf. We sliepen op het meer in kleine hutjes. Daar aangekomen konden we zwemmen in het meer (80 meter diep), bij ons huisje was het meer 40 meter diep. Na een lekkere lunch gingen we met de boot richting de trekking. Dit was een jungle trekking richting een grot. Alleen had het de avond ervoor geregend dus wist niemand (ook de gids niet) of de grot wel open was. Dus zou de gids eerst zelf op onderzoek gaan en als hij niet terugkwam dan wisten we genoeg. Maar onderweg naar de grot hoorden we van een ander groepje dat de grot open was. Onderweg kwamen we een kameleon tegen maar verder geen enkel dier. Wel heel veel tarantula holletjes. De grot stond wel voor een groot deel onderwater. Ik ben niet er in gegaan aangezien ik niet van grotten houd en ik nog met de gedachten aan de grotjongetjes in m’n hoofd zat. Kjeld Verboom ging met hoofdlamp en al de grot in. Achteraf gezien zei hij dat het heel gaaf/mooi was en dat ik dit ook wel had gedurfd. Terug bij ons huisje begon het echt heel hard te regenen. Dus de gids liet ons weten dat de avond boottocht niet doorging, maar morgenochtend wel. Maar wij vonden dat onzin.  We zouden namelijk al sowieso in de ochtend gaan maar ook in de avond. Uiteindelijk gingen we toch met een chagrijnige gids de boot op. Lekker knus tegen elkaar aangedrukt met onze mooie poncho’s aan, hebben we apen gezien! Daarna gingen we weer avondeten en gingen we naar bed. Dit bed was in een klein huisje waar je een matrasje op de grond had en daarnaast ruimte had voor je backpack. Het regende ondertussen nog steeds, maar in het huisje was het nog erg warm. Kjeld was er in de nacht nog uitgeweest en zei dat het uitzicht en de lucht echt prachtig waren.

Dinsdag 2 oktober zaten we om 7 uur in de boot. Om ons heen ontwaakte ook de jungle en hing d’r een mistlaag. Maar we hebben ze gezien! Verschillende aap soorten zagen we in de bomen zitten waaronder de gibbon (met uitsterven bedreigd). Na een lekker ontbijtje en weer vrije tijd, gingen we met de boot nog naar een mooie plek op het water, met de auto naar een uitzichtpunt en toen was het alweer voorbij. Kjeld en ik moesten ons vliegtuig halen! Na een korte vlucht van Surat Thani naar Bangkok kwamen we aan in ons hotel. Kjeld had dit hotel geboekt en had niets d’r over willen zeggen. Dus eenmaal ingecheckt gingen we naar onze kamer en Wow. Onze kamer zat op de 22e verdieping en had echt heel mooi uitzicht. Vanaf het raam zag je overal lampjes van gebouwen, auto’s, noem maar op. En ook vanaf het zwembad had je echt heel mooi uitzicht over de stad. Vervolgens zijn we gaan eten bij Above Eleven (op de 33e verdieping). Dit was echt de beste sushi ooit met prachtig uitzicht. Kortom, een hele geslaagde avond.

Woensdag 3 oktober was Kjeld Verboom jarig. Nadat we lekker hadden uitgeslapen (na 4 dagen rond 6 uur opgestaan te hebben), kwam de masseuse aan de deur. In ons hotel kon je namelijk een massage op je eigen kamer krijgen. Dit was echt de beste massage die ik tot nu toe heb gehad. Ik weet niet of dat door ons fantastische bed kwam of door die vrouw, maar echt top. Daarna gingen we ontbijten/lunchen bij Mocking Tales. Dit restaurant staat in het thema van fantasie werelden. Hier krijg je ijs/chocolade/cake op hele bijzondere manieren. Wij hadden poisoned apple besteld en een gave vulkaan. Bij de vulkaan gooide ze er rode saus en heette drank over de chocolade, waardoor de buitenste rand inzakte en het ijs en brownie in het binnen te voorschijn kwamen. Dit was echt ontzettend leuk en lekker en ongezond oops. Toen gingen we naar MBK. Dit is een heel groot winkelcentrum met 2500 winkels. Hele etages met camera lenzen, telefonie, goud, kleding, game hallen, bioscoop etc. Dit was heel groot en druk, maar wel grappig om doorheen te lopen. En in de avond gingen we weer naar Above Eleven omdat we de avond ervoor zo goed daar hadden gegeten. Dit was een hele leuke verjaardag voor Kjeld en stiekem voelde ik mij ook een beetje jarig.

Donderdag 4 oktober vloog Kjeld Verboom alweer naar huis. Dit was best wel een beetje moeilijk op het vliegveld, want we hebben echt top weken achter de rug. Na heel veel knuffels en tranen was Kjeld dan echt weg en stond ik d’r nu echt helemaal alleen voor. En dat betekende op naar Chiang Mai. Maar nergens waren meer Treintickets te krijgen en de taxi naar het station zou ook erg duur zijn. Dus voor de grap had ik gekeken hoeveel het zou kosten om te gaan vliegen. Dit kostte minder dan de nachttrein en was natuurlijk veel comfortabeler. Dus een vrouw van Thai airlines heeft dit geboekt en 1.5 uur later zat ik in het vliegtuig. Dit was een 50 minuten durende vlucht, in een onwijs groot vliegtuig, met tv schermpjes en eten. Top service. In Chiang Mai bracht ik de avond met twee Nederlandse jongens door en sliep ik vervolgens in een hostel, helemaal alleen. Want er was niemand anders. Ik moet eerlijk toegeven dat ik me toen wel echt alleen voelde en zelfs dacht doe ik er wel goed aan om alleen te reizen. Dit gevoel is wel al minder geworden.

Vrijdag 5 oktober had ik Julia een berichtje gestuurd via facebook. Ik had namelijk op facebook gezien dat zij ook een van deze dagen naar Laos zou gaan en the gibbon experience zou gaan doen. Dus toen zei aankwam in Chiang Mai verhuisde ik naar haar hostel. Via facebook sprak ik toen met 4 jongens af (allemaal toevallig uit omgeving Den Haag) en gingen we met z’n allen wat eten en drinken. Daarna nog uitgeweest in Chiang Mai. Een gezellige avond.

Zaterdag 6 oktober heb ik Julia ontmoet bij het ontbijt en zijn we samen naar een massage salon geweest waar ex-gedetineerden werken. Dit was wel apart. Daarna hebben we een busticket gekocht voor de reis naar Laos en een scooter gehuurd. In de avond hebben we lekker gegeten op de markt en nog beetje rondgestruind.

Zondag 7 oktober zijn we met de scooter gaan rijden. Julia heeft geen rijbewijs dus ik reed en zij achterop. We wilden gewoon de stad uit en naar het platteland. Onderweg kwamen we echt langs snake farms, monkey school, olifanten die kunnen schilderen, tiger temple en insecten shows etc... heel sneu. Maar daarna kwamen we langs de mooie uitzichtpunten en kwamen we minder mensen tegen. Het was leuk om gewoon een beetje rond te scooteren en te genieten van de natuur. In de avond hebben we ergens heel lekker pathai gegeten.

Dit was alweer Thailand. De eerste vier weken zitten erop en als ik zo terug kijk zijn het al vier geweldige weken geweest.

Liefs,
Linde

1. Tony van Mechelen:
    10 oktober 2018
    Inderdaad veel luxe, Linde. Laos is vast een stuk soberder (ook beter voor je portemonnee).
  2. Peter van den Broeke:
    10 oktober 2018
    Wat een leuke reis maak je, Linde. Geweldig. Dat je je even alleen voelde kan ik me voorstellen. Op reis ontmoet je eigenlijk altijd wel weet andere jonge reizigers dus dat alleen zijn wordt vaak snel opgelost.
    Je moeder is met opa en oma in Doesburg geweest en hebben lekket een crêpe bij ons gegeten (kadedagen doesburg) Ze hadden niets in de gaten dat wij ook op de Kadedagen stonden. Dus toen ik “Smakkie” riep waren ze erg verrast. Veel plezier verder!!
  3. Opaxxx:
    11 oktober 2018
    Wat een heerlijk eten allemaal. En ook weer veel gezien. Het is idd veel luxe.
    Geniet ervan.
  4. Diana:
    11 oktober 2018
    Heerlijk al die luxe. Geniet ervan!
  5. Renate:
    11 oktober 2018
    Wat weer een mooi verhaal. Nu alweer een week alleen op pad. Kijk nu alweer uit naar je ervaringen in Laos.