Week 2: grotspin en gebroken teen

25 september 2018 - Ko Tao, Thailand

Lieve allemaal,

Week 2, veertien dagen, 12 bananen smoothies  (oops) en een gebroken teen verder. Over dat laatste, straks meer. Wat we tot nu toe kunnen concluderen na deze twee weken is dat Thaise mensen grote helmen dragen of grote hoofden hebben. Chinezen hier zeer aanwezig zijn en Spanjaarden de Europese Chinezen aan het worden zijn. Verkeersborden staan er voor de sier en blonde mensen met lange benen vinden ze of heel mooi of lachen ze erg uit. Over dit laatste ben ik nog niet uit.

Maandag 17 september was het dag 3 van onze grote scootertocht. We reden van Mae Sariang naar Mae Hong Son. Dit zou de langste scootertocht zijn (180 km), maar dit voelde als de kortste dag. We kwamen al snel aan in een prachtig hotel in Mae Hong Son.

Dinsdag 18 september reden we van Mae Hong Son naar Pai. Onderweg stopten we bij de Lod Cave. Waar je doormiddel van een slechte weg kwam. Hier aangekomen zagen we dat we konden Kajakken door de grot. Dat wilden we wel. Na een hele lekkere lunch kwamen ze ons ophalen. Hij legde nog even de regels/tips uit, toen hij begon over de duizenden vleermuizen, de giftige slangen (O.M.G) en de grotspinnen (O.M.G). Met lichte buikpijn stapte ik bij de Thaise man in de boot, terwijl Kjeld bij de andere Thai d’r in stapte (hij had er heel veel zin in). Aangekomen in de grot kregen we een rondleiding door de grot. In het donker, met een klein lampje op je hoofd, met heel veel spinnenwebben en springspinnen op de trappen... ik had het al niet meer. De duizenden vleermuizen maakte het beter en het prachtige uitzicht over de donker grot met de druipstenen. Vervolgens gingen we verder kajakken en kwamen we in grot nummer 2. We gingen voor de ‘makkelijke’ grot aangezien de mannen al door hadden dat deze grote spinnenliefhebber de moeilijke grot (lees, door een mini ingang met spinnen kruipen), niet aan zou kunnen. Dus in de makkelijke grot, ruikende naar de poep van die duizenden vleermuizen, kregen we een rondleiding. En Jahoor, schijnend op een muur, uitleggend hoe mooi de grot is, zag ik hem. De grotspin. Begrijp me niet verkeerd hoor, spinnen zijn handige beesten, maar die grote spinnen, bah. Deze was naar m’n mening wel 30 cm groot, Kjeld denkt groter dan je hand, zo’n 20 cm. Een lichte paniekaanval en een kleine interesse voor de spin later, liepen we verder.  En Jahoor, daar was hij dan, de slang. Gelukkig lag hij te slapen en was hij niet heel groot, maar toch... toen we daarna terug liepen naar de uitgang van de grot zagen we nog het broertje van de grotspin, iets kleiner maar nog steeds eng. En vertelde Kjeld me doodleuk dat hij nog een stuk of 4 van dit soort ‘kleintjes’ had gezien.. vervolgens namen onze Thaise mannen ons verder mee met de kajak en gingen we nog door verschillende stroomversnellingen en afdalinkjes, wat heel erg leuk was. Ondanks de spanningen van de spin en slang, vond ik het toch wel leuk, maar vooral stoer van mezelf (:.

Woensdag 19 september werden we wakker in ons hostel in Pai, met mooi uitzicht over de rijstvelden rondom Pai. We vertrokken naar Pai Canyon waar je half klimmend door de canyon trekt. Dit was erg leuk. Vervolgens vertrokken we weer naar Chiang Mai. Halverwege onze tocht werden we overvallen door tropische regenbui, die na 2 uur wachten (+ eten en Netflix), pas stopte.

Donderdag 20 september vlogen we vanaf Chiang Mai naar Surat Thani. Na gedoe op het vliegveld betaalden we veel te veel voor onze bagage (stomme AirAsia), was Linde‘s zakmes (papa sorry) bijna ingenomen en hadden we weer irritante mensen voor ons in het vliegtuig.  Die mensen begrepen niet dat ze (nadat we het 6x gevraagd hadden), hun stoel echt niet naar achteren moesten doen, omdat er zo weinig beenruimte was. Ook nu was ons hotel in Surat Thani weer super mooi en kostte het een drol.

Vrijdag 21 september gingen we met de boot naar Koh Samui. Deze boottocht duurde zo’n 2 uur en toen kwamen we in ons mooie resort aan. Ons kamertje was top, lekker bed, mooie douche, maar het zwembad was echt ongelofelijk. Het was denk ik 30 meter lang met uitzicht op de zee. Hier hebben we toen lekker gechulld en in de avond heerlijke pizza gegeten. We gingen toen meeten met twee Nederlanders en hebben toen gefeest op het strand. Stel je even voor, allemaal Thaise mensen, veel ladyboy’s, mannen die met vuur gooien en te dure drankjes. Een geslaagde avond dus.

Zaterdag 22 september was het weer wisselvallig. Het ene moment regende het, het andere moment kwam de zon weer door. Deze dag brachten we door bij ons huisje, het zwembad of het restaurant. Een lekkere chilldag.

Zondag 23 september werden we om 7.45 opgehaald om naar de boot te gaan. Met deze boot gingen we naar het Aga Thong Marine park. Dit bestaat uit 42 eilanden waar vroeger piraten gingen schuilen en op den duur werd het van de marine. 42 eilanden die voornamelijk uit jungle bestaan en allemaal, op eentje na, onbewoond zijn. Hier gingen we snorkelen en zagen we echt hele mooie en gave vissen. Alleen moest kneus Linde hier hard haar een na laatste kleine teen tegen een rots stoten. En zodanig stoten dat hij vervolgens stijf, dik, pijnlijk en paars werd = gebroken. Vervolgens gingen we bij een ander eiland weer kajakken en lunchen. Bij het kajakken hebben we erg gelachen, want wat waren wij slecht. Volgens ons lag het aan de afstand, of het lag aan onze kajak kunsten... :)
Na de lunch en vrije tijd gingen we naar het laatste eiland waar het Emerald lake was, een salt lagoon. Het water was ontzettend groen en helder en verder had je heel mooi uitzicht over de zee.

Dit was dan al weer de tweede week! Ik hoop dat ik niet elke week over spinnen zal gaan schrijven. :p

Liefs, Linde

1. Hester:
    25 september 2018
    Reken maar alvast op een spinsurprise tijdens Sinterklaas 2019. :)
  2. Tony van Mechelen:
    25 september 2018
    Gefrituurde vogelspin, grotspin van 30 cm, wat wordt het de volgende week?
  3. Renate:
    26 september 2018
    Weer genoten van je verhaal!
  4. Opaxxx:
    26 september 2018
    Gebroken polsen, pinken, ellebogen en tenen lijken een heel normaal verschijnsel te worden binnen de familie. Verder genieten en heel blijven. 😁
  5. Opaxxx:
    26 september 2018
    Je maakt wat mee. Wat een verhaal.
  6. Opaxxx:
    26 september 2018
    De breukreactie is van opa☝️
  7. Diana:
    27 september 2018
    Wat een griezelverhaal met die spinnen en wat balen van je teen. Klinkt verder allemaal te gek.