Week 3: full moon party en duiken

4 oktober 2018 - Khao Sok National Park, Thailand

Lieve allemaal,

Daar ben ik weer, iets later dan gepland, oops.
We zijn ondertussen drie weken verder en het Thaise backpackleven bevalt ons/mij nog prima. Het enige wat ons niet bevalt is de manier hoe Thaise mensen rijden. Misschien mag ik niet te veel oordelen, met m’n pas 3 maanden oude rijbewijs. Maar ik denk dat zelfs ik het beter kan. Wegrijden in z’n 2, 20 km per uur in z’n 3, bochten gerust in z’n 4 nemen etc. En dan heb ik het nog niet eens over het inhalen in de bocht terwijl er een tegenligger aankomt..! Kortom, een hele belevenis.

Maandag 24 september zijn we van Koh Samui doorgereisd naar Koh Phangan. Want hier zou de full moon Party zijn. Nadat we onze outfits geshopt hadden en glow in the dark verf op hadden, kon het feest beginnen. Beeld je even in. Zo’n 30.000 mensen op het strand, met vuur touwtje springen, overal mensen die buckets verkopen en verschillende soorten muziek. Kortom een gekkenhuis! Je wist aan het begin echt niet waar je moest kijken. Je loopt de hele tijd rondjes omdat je alle kanten van het strand wilt zien en niets wilt missen. Ondertussen raakten Kjeld en ik al gauw de groep Nederlanders kwijt en waren we met z’n tweeën. Kjeld heeft wel in een touw met vuur touwtje gesprongen. Wel was het vuur meteen uit als het je kleding/lichaam raakt. Dit feest was heel gaaf en leuk om is een keer mee te maken.

Dinsdag 25 september gingen we doorreizen van Koh Phangan naar Koh Tao.  Hier aangekomen gingen we gelijk naar onze duikschool, impian divers, en ons inschrijven. Ons hotel was via hun geregeld. Helaas was het hotel echt drie keer niks. Overal liepen mieren (ook in bed), de handdoeken waren vies (ook de nieuwe die we kregen), het stonk en onze deken was een groot eenpersoons strandlaken. Na een slechte nacht hebben we in de ochtend meteen uitgecheckt.

Woensdag 26 september begon onze duik cursus; Open water. In de ochtend hadden we theorie en in de middag vond onze eerste duik plaats. Je leert namelijk niets in een zwembad, maar meteen in het ondiepe van de zee. Ik vond het eerst heel spannend en had best veel last van m’n oren. Het lukte me niet goed om ze te klaren (lucht toe te voegen aan je oor om het druk verschil op te heffen). Wel gingen de eerste oefeningen heel goed en gingen we ook al wat dieper (7 meter). Na de eerste dag duiken werden we met de taxi naar ons nieuwe hotel gebracht. Dit hotel was echt top!

Donderdag 27 september begonnen we de ochtend weer met theorie en gingen we daarna met de boot weg. We gingen weer naar een plek om  oefeningen te doen, ditmaal dieper. Oefeningen zijn bijv; je masker vol laten  lopen met water, je masker weer op en af doen, je masker af doen en rondzwemmen en weer op, blijven zweven in buddha houding, noodstijging doen met buddy, noodstijging zonder buddy etc. Hierna gingen we onze eerste echte duik doen. Dit was op 13 meter diepte. Dit was al echt gaaf. Je zag heel veel verschillende mooie vissen en koraal.

Vrijdag 28 september zou onze laatste duikdag zijn. Onze eerste duik was om 7.45 op 20 meter diepte midden op zee. Dit vond ik echt onwijs spannend maar ook zo gaaf. Je springt dan van de boot en zwemt naar een andere boot waar een touw aan vast zit. Via dat touw ga je dan naar de bodem. Eenmaal op de bodem kijk je echt je ogen uit. Kjeld en ik waren de hele week elkaars buddy en dan moet je elkaar ook een beetje in de gaten houden. Dus tikten we elkaar de hele tijd aan, gaat het goed? Heb je die vis gezien? Zie je die groep? Zag je dat koraal? Maar dan in duikers gebarentaal. Maar nog nooit heb ik zo veel vissen bij elkaar gezien, of zo dichtbij. Echt heel gaaf. Dit was overigens ook een plek waar in de maanden januari t/m mei vaak walvis haaien gespot worden. Hier hoopten we stiekem wel op, maar helaas. Vervolgens zou onze tweede duik van de dag op 16 meter zijn. We zouden dan nog 1 noodsteiging moeten doen en dan was ons duikbrevet binnen. Maar gedurende het afdalen kreeg de andere jongen uit ons groepje (we waren met z’n 3en + instructeur), z’n oren niet geklaard en last van een vulling van z’n kies. Dus we zouden terug naar de boot gaan, hem daar achterlaten en alleen met Kjeld en met mij duiken. Maar Kjeld en ik hadden dit niet door en dachten dat er iets aan de hand was. Dus opeens moesten we naar boven. Dit ging te snel waardoor m’n ene oor open ging en m’n andere oor dichtbleef. Hierdoor gaat er extra veel lucht uit het ene oor, ter compensatie. Daardoor krijgt je evenwichtsorgaan een flinke opdonder en werd ik heel duizelig onderwater. Dit zorgde bij mij voor veel pijn en paniek. Gelukkig bleef Kjeld wel rustig en gingen we vervolgens naar boven. De pijn was helemaal bij m’n nek maar het duizelige was weg. We gingen toen terug naar de boot. En na een kwartiertje op de boot gezeten te hebben, was de pijn helemaal weg. En ging Kjeld wel z’n duik afmaken en ik niet. In de middag hadden we nog theorie en een toets! Iedereen was geslaagd behalve die andere jongen en ik. Want wij hadden 1 duik niet afgemaakt. Maar we mochten hem de volgende dag overdoen.

Zaterdag 29 september gingen we weer om 7:45 duiken. We zouden eigenlijk vandaag al door gereisd willen zijn, maar helaas. Ik wilde namelijk wel m’n brevet halen want zonder de laatste duik was m’n brevet niet meer dan scuba diving en daar heb je weinig aan.  Dus we gingen weer naar de 20 meter en m’n oren deden geen pijn. Hier aangekomen gingen we boven een wrak duiken. We mochten er niet in, want dat is Advanced. Maar we zagen wel het kanon, de plaats van de kapitein en de bodem van zo’n 30 m! Bij de tweede duik deden m’n oren wel weer pijn, maar niet meer zo erg als de dag ervoor. En toen had ook ik m’n brevet gehaald. Dit betekent dus dat ik overal ter wereld mag duiken met m’n buddy, zonder instructeur. Niet dat ik dit snel zou doen zonder instructeur, want een instructeur heeft natuurlijk wel veel meer ervaring en kennis.

Zondag 30 september ging de wekker om 5.15. De boot zou namelijk om 6 uur vertrekken. Na een 4,5 uur durende boottocht kwamen we weer aan het vaste land en gingen we met een busje naar Khao Sok International park. Hier boekten we bij ons huisje een Tour voor maandag en dinsdag. Dit park is pas sinds kort erg populair bij toeristen. Er is ook een meer bij Khao sok. Drie jaar geleden werd dit meer nog gebruikt als schoonwaterbron, maar door de vele longtailbootjes kan dat niet meer... :(

Volgende week vertel ik over Khao Sok National Park, Kjeld z’n verjaardag, de laatste dagen in Thailand etc.

Tot snel,
Liefs Linde.

1. Renate:
    5 oktober 2018
    Nog maar drie weken onderweg en zoveel belevenissen! Leuk verslag weer :)
  2. Diana:
    6 oktober 2018
    Heel erg leuk Linde. En gaaf dat je een duikbrevet hebt gehaald. Veel plezier weer de komende week.
  3. Elise Heerema:
    7 oktober 2018
    Heel gaaf Lin! Vooral dat duiken
  4. Tony van Mechelen:
    7 oktober 2018
    Lijkt me verstandig voorlopig nog met instructeur duiken. Wel gaaf hoor!